
Badanie preferencji przedsiębiorców
Podsumowując badanie preferencji przedsiębiorców, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na poniższe fakty:
– znaczny odsetek przedsiębiorców biorących udział w badaniu deklarował, że nie stosowałby zatrudniania nierejestrowanego, niezależnie od możliwych oszczędności (80%)
-stosunkowo wysoka okazała się nietolerancja dla zachowań niezgodnych z prawem (70% przedsiębiorców odpowiedziało, że przeszkadza im stosowanie takich praktyk)
-mimo wszystko w badaniu wyboru eksperymentalnego około 30% badanych zdecydowało się na zatrudnianie bez rejestracji
-jednocześnie ok. 35% dostrzegało zalety zatrudnienia nierejestrowanego, w tym przede wszystkim z uwagi na oszczędności kosztów pracy i brak formalności i zobowiązań wynikających z prawa pracy
– główne wady zatrudnienia nierejestrowanego to zdaniem respondentów łatwość odejścia pracowników, mniej rzetelne wykonywanie przez nich obowiąz- 67 Dla istnienia funkcji użyteczności niezbędne jest istnienie tzw. racjonalnych preferencji konsumentów – to jest spełnianie relacji zwrotności, zupełności i przechodniości. Można pokazać, że preferencje leksykograficzne nie spełniają tych założeń, w związku z czym nie da się opisać ich za pomocą funkcji użyteczności. ków oraz brak możliwości dochodzenia praw w przypadku spowodowania przez nich szkody
– dotkliwość kar i ryzyko częstszych kontroli okazały się co najwyżej tak samo istotne, jak inne wymienione wady zatrudnienia nierejestrowanego
– ryzyko kontroli okazało się stosunkowo nieistotne dla pracodawców zatrudniających pracowników w pełni legalnie ponadto – podane respondentom aktualne poziomy ryzyka kontroli oraz dotkliwości kar wskazują na relatywnie większe znaczenie zmian w poziomie ryzyka niż dotkliwości kar
– zwiększenie wysokości i częstotliwości kar jest odczuwane przez przedsiębiorców jako o wiele bardziej dotkliwe niż ekwiwalentne zmniejszenie wielkości absolutnej kar, czyli subiektywna wartość straty z uwagi na większy wymiar kar i ryzyko kontroli jest większa niż subiektywna wartość zysku o tej samej absolutnej wielkości przy obniżeniu wymiaru kar i częstości kontroli.
Leave a reply