Category Finanse

Przypadek: Urząd gminy – kontynuacja

Wydziały są podstawowymi pionami w strukturze urzędu. Dzielą się na mniejsze komórki: biura i sekcje, z kierownikami podległymi bezpośrednio konkretnym członkom zarządu. Struktura ta jest hierarchiczna, wysoce scentralizowana i sformalizowana: jest – ujmując rzecz najkrócej – biurokratyczna.

więcej

Aspekty polityki fiskalnej część 2

Komisja Europejska, postulując reformę administracyjną i uproszczenie procedur, sygnalizuje, że opodatkowanie dochodów z pracy i obciążenia administracyjne, zwłaszcza w odniesieniu do pracy nietypowej lub sezonowej, zdają się być najsilniejszymi czynnikami sprzyjającymi pracy nierejestrowanej. W niektórych ekstremalnych przypadkach połączenie niskiej produktywności z obciążeniami administracyjnymi i/lub podatkowymi powoduje, że określone czynności są nieopłacalne z punktu widzenia ekonomicznego w gospodarce formalnej (Komisja Europejska 2007a)

więcej

Oferty pracy nierejestrowanej według miesięcy część 2

Jak wskazują dane z tabeli 4.5, najwięcej ofert pracy nierejestrowanej pojawiło się w handlu, pozostałej działalności związanej z prowadzeniem interesów oraz w branży hotelowo-gastronomicznej, co wynika z dużej liczby ofert pracy w tych sektorach. Względna częstość występowania ofert pracy bez rejestracji wśród ogółu ofert pracy w tych branżach kształtowała się na poziomie 7,5%-9%,

więcej

Przypadek: Zakład fryzjersko-kosmetyczny

Już pierwszy rzut oka na wnętrze utwierdza nas w przekonaniu, że jesteśmy w zakładzie fryzjersko-kosmetycznym. Może samo słowo „salon” umieszczone na szyldzie jest trochę „na wyrost” i obiecuje klientom zbyt wiele, ale pomieszczenie jest rzeczywiście gustownie i funkcjonalnie urządzone.

więcej

Szara strefa – rzeczywiste oferty

Z uwagi na wspomniane już przeszkody w prowadzeniu badań nad popytem na pracę nierejestrowaną, przede wszystkim z uwagi na jej pozaprawny charakter, w celu poznania rzeczywistego zainteresowania pracodawców pracą bez rejestracji przeprowadzono badanie Mystery Shopper. Badanie to wykorzystuje metodę obserwacji niejawnej. Ankieterzy, jako potencjalne osoby poszukujące pracy, odpowiadały na ogłoszenia prasowe i w czasie rozmowy, prowadzonej według wyznaczonego scenariusza, mieli za zadanie wysondować charakter i formę proponowanego zatrudnienia. Głównym celem badania było zmierzenie liczby ofert pracy nierejestrowanej wśród ofert pracy pojawiających się w ogólnodostępnych mediach oraz poznanie mechanizmów zatrudniania w szarej strefie i poziomu jawności tego typu ofert. W czasie 8 miesięcy trwania projektu przeprowadzono 2490 telefonicznych rozmów o pracę. Podawano się za osoby poszukujące pracy (w każdym miesiącu badania przeprowadzono przynajmniej 300 wywiadów). Ponadto ankieterzy odwiedzili 10 wybranych firm – sprawdzając oferty, które, mimo braku bezpośredniej deklaracji, wzbudzały podejrzenie co do legalności zatrudnienia, w celu ustalenia w rozmowie osobistej stanu faktycznego i charakteru proponowanej pracy.

więcej

Badanie Mystery Shopper – ciąg dalszy

Podsumowując badanie Mystery Shopper, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na poniższe fakty:

– Od marca do października średnio 8,2% ofert pracy ogłaszanych w prasie dotyczyło pracy nie w pełni rejestrowanej.

więcej

Proponowane działania na rzecz ograniczenia zatrudnienia nierejestrowanego

Na pytanie odpowiedziało 403 respondentów. Zestawiono sugestie respondentów według hierarchii ważności. Spośród kilkudziesięciu różnorodnych propozycji wyselekcjonowano 15 (tabela 5.1)...

więcej

Ilu zdolnych do pracy Polaków pracuje?

Stopa bezrobocia nie oddaje realnej sytuacji na rynku pracy w Polsce. O wiele ważniejszy jest wskaźnik zatrudnienia, który odpowiada na pytanie, jaki procent zdolnych do pracy Polaków aktualnie pracuje.

więcej

Radni gminy

Radni gminy, na swoich dyżurach, często przyjmują skargi petentów na opieszałość urzędów. Przekazują je członkom zarządu, ci zaś drogą służbową informują o nich bezpośrednich zwierzchników osób krytykowanych. Impuls biegnie dość długo i po drodze „wytraca” moc oddziaływania. Dodajmy, że kierownicy zwykle bronią swoich podwładnych, od których zależy wykonywanie zadań instytucji i z którymi muszą stale współpracować.

więcej

Procedura rejestracji

Zdjęcia, taśmy filmowe i opinie o poszczególnych kandydatach przesłane zostały do centrali, gdzie ostatecznie wybrano pięciu prawników i dwie sekretarki. Pracownicy byli absolwentami uczelni polskich, obie wybrane sekretarki miały wówczas ukończone specjalne kursy sekretarskie za granicą. Przy doborze tych ostatnich kierowano się ich umiejętnościami technicznymi (umiejętność pisania na maszynie, obsługi komputera, telefaksu itp.), znajomością języków (zatrudniano je jednocześnie jako Lłumaczy przysięgłych), a nawet takimi kryteriami jak umiejętność siedzenia za biurkiem.

więcej

Ochrona zabezpieczenia społecznego w sektorze nieformalnym

Jednym z głównych problemów zatrudnienia nierejestrowanego jest powszechny brak zabezpieczenia społecznego (.sociał protection). Raport Międzynarodowej Organizacji Pracy stwierdza, że na świecie tylko 20% zatrudnionych ma pełne ubezpieczenie społeczne 50% pracujących i ich rodziny nie mają jakiegokolwiek ubezpieczenia społecznego (ILO 2002). Międzynarodowa Organizacji Pracy uznaje za najwyższy priorytet wprowadzenie nowych form zabezpieczenia społecznego w sektorze nieformalnym: dła pracowników małych firm, samozatrudnionych, robotników-imigrantów itd.

więcej

OECD wobec szarej strefy

W 2004 r. OECD opublikowała obszerny raport pt. Informal Employment and Promotnig the Transition to a Salaried Economy, który zawiera także program działań (OECD 2004). Eksperci OECD oceniają, że udział zatrudnienia w szarej strefie w krajach o wysokich dochodach (high-income OECD countries) był relatywnie niski, wynosił średnio 5% ogólnego zatrudnienia. Bezpośrednie środki ograniczania szarej strefy polegają na jej ujawnianiu i likwidacji. Środki te dotyczą wymiany informacji o ubezpieczeniach społecznych, współpracy między inspekcją pracy, kontrolą ubezpieczeń społecznych i inspekcją podatkową. Firmy muszą przestrzegać obowiązku natychmiastowego zgłaszania nowych przyjęć do pracy. Przedsiębiorcy i związki zawodowe powinny informować inspekcję pracy przypadkach zatrudniania nierejestrowanego, gdyż prowadzi to do nieuczciwej konkurencji.

więcej

Przekształcenie pracy niedeklarowanej , w regularne zatrudnienie

Komisja Europejska poświęcała z czasem coraz więcej uwagi kwestii pracy nierejestrowanej już jako części Europejskiej Strategii Zatrudnienia. Od 22 lipca 2003 r. wytyczne polityki zatrudnienia UE zawierają specjalną 9. wytyczną zatytułowaną Przekształcenie pracy niedeklarowanej w regularne zatrudnienie, która brzmi: Państwa członkowskie powinny przygotować i prowadzić działania na szeroką skalę w celu wyeliminowania pracy nielegalnej, jednocześnie upraszczając ramy działalności zawodowej, znosząc działania odstraszające i przygotowując odpowiednie zachęty w systemach podatkowych i odszkodowawczych oraz doskonaląc działania, mające na celu przestrzeganie przepisów i stosując kary. Powinny one podjąć, na szczeblu krajowym i wspólnotowym, niezbędne działania w celu oceny zakresu, problemu i postępów, jakie udało się osiągnąć na szczeblu krajowym. Odtąd kwestia pracy nierejestrowanej stała się integralną częścią Europejskiej Strategii Zatrudnienia (European Commission 2003b).

więcej